22. 8. 2014

RECENZE | E.Haichová & S. Yesudian: Sport a jóga

Share it Please
(sdělení webu metafora.cz)

Kniha největší západní mystičky Elisabeth Haichové, světoznámé autorky mystického autobiografického románu Zasvěcení, a indického jogína Selvarajana Yesudiana, provádí čtenáře cestou jógické filozofie, a také konkrétních cviků, které nás dovedou ke spokojené a jasné mysli, dlouhému věku a pevnému zdraví.


Kniha Sport a jóga obsahuje podrobný rozpis cvičení na jednadvacet týdnů s ilustračními fotografiemi jednotlivých ásán. Každému zájemci snadný a v praxi vyzkoušený návod k dosažení dokonalého souladu.

 * * * * * *

Ta, která "jen opustila své tělo" a ten, jenž se "navrátil ke zdroji všeho bytí"
Elisabeth Haichová a Selvarajan Yesudian. Autoři, kteří stojí u zrodu této - až mystické - knihy. Kdo ví, jestli za jejich seznámením stojí osud nebo náhoda.

Elisabeth Haichová se narodila roku 1897 v Budapešti. Po skončení druhé světové války emigrovala do Švýcarska, kde spolu s joginským mistrem Selvarajanem Yesudianem založila nejstarší evropskou školu jógy. V nakladatelství Metafora vyšel její, asi nejznámější mystický a autobiografický román Zasvěcení, dílo o tajemství reinkarnace. Elisabeth zemřela po bezmála jednom století v roce 1994.
Naproti tomu Selvarajan Yesudian se narodil roku 1916 a v roce 1936 přišel do Evropy studovat medicínu a poznávat země s křesťanskými kořeny. V této době se seznámil s Elisabeth. Společně pak začali provozovat lekce jógy a učit lidi v Evropě tomuto téměř nepoznanému umění a filozofii. Oba nakonec "zakotvili" v Curychu, kde se nakonec usadili a založili zřejmě nejlepší školu hathajógy a radžajógy v západní Evropě. Selvarajan zemřel ve dvaaosmdesáti letech v říjnu roku 1998.

(zdroj: nakladatelství Metafora, upraveno)

Příběhy i realita
Kniha je započata vyprávěním o jednom malém, nemocném chlapci, kterému již zřejmě nebylo pomoci. Jakmile ale poznal účinky jógy, uzdravil se. O jakého chlapce jde? To čtenář zjistí ihned. Nicméně pokračováním knihy jsou velmi srozumitelně napsaná vysvětlení, co vlastně jóga je, její historie, co jóga obnáší, pro koho je vhodná, a jaké účinky může přinést. Vše je napsáno odborně, a přitom s citlivou a empatickou znalostí samotného autora. Tak, aby i ti nejzarytější skeptici dokázali pochopit pravý filozofický a duchovní význam jógy. 

Každá nemoc má duševní příčiny
Jóga je o duši, těle a mysli. Všechny tyto prvky dokáží dělat neskutečné věci, pokud se člověk józe věnuje a dělá vše tak, jak je psáno. Při čtení knihy jsem byla nenásilně donucena ponořit se do sebe sama a mnohokrát jsem si řekla: "Vždyť ano, dává to smysl"! Ve vybraných kapitolách se čtenář dozví, jakou má jeho duše sílu, co všechno dokáže. 

Prány, ásany, mysl a dech
Kniha je rozdělena do dvou části: část teoretickou a část praktickou. V praktické části najdeme popis jednotlivých cviků pro tělo a cviků s vlastním dechem. Detailně také autor popisuje, kdy se má cvičení provádět, jaké konkrétní orgány daný cvik ovlivňuje, jak dokáže ovlivnit vlastnosti člověka (ty negativní), a také, jak se zkoncentrovat správně na sebe sama. 

"Cvičební" plán
Na samém konci knihy je sestaven speciální, čtyřměsíční cvičební plán. Autor popisuje, jaká pravidla by se měla při cvičení dodržovat, kdy by se měly výsledky dostavit, a samozřejmě varování, co se může stát, když pravidla dodržovat nebudete. Co se může stát, najdete i ve vyprávění na začátku knihy. Plán je koncipován formou tabulek, ve kterých je napsáno, o jaká cvičení půjde a jak dlouho by se měla cvičit. No a za tabulkou poté najdete velmi dobrou motivaci :).

Nic pro skeptiky
V průběhu četby knihy jsem si uvědomila, že typický evropan by nemusel knihu správně pochopit. Mnohdy by si mohl říct: "Co mi to tady ten člověk vnucuje za názory?!" Já sama jsem přišla na to, že bychom se měli všichni řídit vlastním instinktem. Mimo to přesně toto několikrát autor v knize zmiňuje. Všichni máme rozum, intuici, takže dokážeme vycítit, co ano a co ne. Nicméně jóga je o filozofii, a pokud ji člověk nepřijme, nepochopí ani samotnou knihu. Instinkt a zdravý rozum je to, co potřebujete.

Moje zkušenost
Po přečtení knihy jsem se nadšeně pustila do cvičebního plánu. Po dvou týdnech jsem se stala na cvičení závislá. Je to jako droga. Jednoduše už potřebuji chvíli rozjímání, chvíli pro sebe, tu očistnou a kouzelnou formuli v podobě jógických cvičení. Provádím to ráno před mým pravidelným vstáváním. Stačí půl hodinka. A dokonce se mi i lépe vstává, nejsem tak unavená a celkově se cítím v pohodě. Je to hlavně o psychice a koncentraci na sebe sama. I pohyby, které se při cvičeních provádí, zaměstnají celé tělo, i přesto, že jde o pohyby pomalé, a takřka nepatrné. A ještě poslední poznámka - v průběhu knihy budete mít možnost vyzkoušet si jistý pokus. Já jej vyzkoušela, a souhlasím s autorem knihy: "Když se vám tento pokus podaří, dokážete se plně na jógu soustředit a jste připraveni se zdokonalovat až do pozice jogických mistrů". 

* * * * * *

Někomu se může zdát, že jde jen o další planý pokus marketingu. Nebo dokonce, že se nám nějaký "rádoby mistr" snaží vnutit to, co zabralo u něj. Ale vše je psáno s láskou, péčí, autoři se zaměřují na čtenáře, snažili se pochopit, jak se bude čtenář při četbě knihy cítit. Nejde o odbornou knihu se snahou poučovat lidi o správném životním stylu, ale ukázat lidem to, že mozek je nejlepším doktorem. 
Po přečtení nebudete litovat. A když dodržíte cvičební plán, možná vás jóga začne bavit, a vy postoupíte do dalších odvětví jógy.


* * * * * *

Nakladatelství:Metafora
ISBN: 978-80-7359-417-96
Copyright © by Elisabeth Hacichová & Salvarajan Yesudian


Tímto bych ráda poděkovala nakladatelství Metafora, které mi poskytlo recenzní výtisk této knihy, a také za trpělivost, kterou má mezi mým přečtením knihy a následným napsáním recenze. 


4 komentáře:

  1. Myslím si, že s jógou je to stejné jako třeba se stravou, spánkem, náboženstvím apod. - na každého platí něco jiného a každému bude fungovat jen to, v co věří, s čím souhlasí a co je mu pohodlné. Vždycky se najde někdo, kdo s tím a oním nebude souhlasit a zase naopak. Já třeba jogínem být nechci, ale nesměji se těm, kdo se o to pokouší, ba je v tom podporuji. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Zasvěcení Elizabeth Haich jsem kdysi měla zapůjčenou a přečetla ji hodně rychle. V té době nebyla k sehnání, proto když se objevil dotisk, okamžitě jsem si ji koupila. Dá se k ní stále vracet.
    Ale ke knize o józe jsem byla skeptická, protože i když jsem cvičení zkusila, necítila jsem, že by to bylo přímo pro mě. Především mi vadila energie dalších cvičících.
    Po přečtení této recenze si knihu minimálně prohlédnu v knihkupectví a uvidíme, zda mě donutí překonat zažité stereotypy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář :).
      Upřímně řečeno, na skupinová cvičení jógy jsem nikdy nebyla, ostatní lidé mi u toho vadí, mám ráda čas pro sebe. :)

      Vymazat
  3. Já bohužel tuhle knihu nečetla, ale mrknu u nás v knihovně. Dík za tip.

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)

Čtete nejraději

Rozbor literárních děl (nejen) k maturitě - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní ...

Díky za návštěvu!


TOPlist

Kontakt

Název

E-mail *

Vzkaz *