7. 7. 2015

RECENZE | Jeffery Deaver: Sběratel kostí (+ srovnání kniha/film)

Share it Please
Krásné úterý přeji :),
po delší době opět přicházím s knižní recenzí, tentokrát opět audiokniha. Původně mělo jít o video, ale při ukládání se mi celý program zasekl, a já se po více než třech hodinách práce na to rozhodla vykašlat a recenzi vám napsat.
Docela audioknihám přicházím na chuť, Muži, co zírají na ženy mě do světa audioknih uvedla, takže teď je ze mě "posluchač-profík" :D.

Audioknihu, kterou bych vám ráda představila, jsem poslouchala s přestávkami asi dva dny, a jde o úžasný krimiromán Sběratel kostí .


Ukázky z audioknihy najdete na tomto odkazu (klikni na text).

Krimiromány mě pomalu začínaly unavovat. Nebudu tady rozepisovat své důvody, ty vám povím v jednom z mých dalších videí, které se bude týkat právě krimirománů. Ale nemohla jsem si přát lepší vzpruhu, než dílo Jefferyho Daevera :).

Ze zpěváka právníkem

Překvapilo mě, jak je Jeffreyho repertoár knih bohatý. Napsal přes dvacet románů, za což mu patří má úcta. Z nich by si též moc ráda přečetla další knihy s Rhymem, a sice Prázdné křeslo a další. :) Též román z prostředí počítačových hackerů Modrá sféra se mi zamlouvá.
Narodil se roku 1950 a po své "kariéře" zpěváka se dal na dráhu práva. Po tomto zjištění jsem přemýšlela, zda má jeho krimi dílo něco společného s jeho kariérou, knihy Chrise Cartera byly totiž inspirovány jeho prací mezi těmi nejhoršími kriminálními živly v Americe.
Jeffery má skvělý styl psaní, rozmanité a tak bohaté popisy, že z toho jednomu hlava jde kolem.

Sběratel kostí

New York nasáklý krví

Děj knihy je zasazen do New Yorku, kde pochůzkářka Amélie Sachsová nalézá velice nezvyklou mrtvolu muže. Okamžitě zajišťuje a ohledává místo činu. Za některé její úkony, vyžadující odvahu a lehkou přidrzlost, si ji najímá bývalé detektivní eso Lincoln Rhyme, který je po pracovním úrazu ochrnutý a upoutaný na lůžko. Může hýbat pouze hlavou, jedním prstem (což má mnoho společného i s vrahem) a mluvit. Po počátečních protestech se nakonec Amélie přidává k Lincolnovi a společně se snaží vystopovat velice brutálního pachatele, který si u vražd velmi lebedí. S přibývajícím počtem obětí se Amélie samozřejmě musí dostat na místa činu, která ohledává společně s Lincolnem, jehož rukama, nohama a očima se stává. Vraždy jsou hrůzné, důkazů málo a vodítek tak mnoho, a přitom je vrah vždy o krok napřed. 

V uších Jan Vondráček

Co do audio provedení byla kniha naprosto dokonalá. Knihu četl Jan Vondráček, na jehož hlas jsem si zpočátku chvíli zvykala, ale s okázalou mužskou elegancí dokázal vetknout osobnost i policistce Sachsové. Stejně bravurně vykreslil zahořklost a zhnusení životem u detektiva Rhymea. S každým slovem, se kterým se Jan Vondráček dostával dál a dál do "útrob" knihy, byly osobnosti, které jednotlivým postavám dal, dokonalejší. I přes počáteční monotónnost dokázal perfektně odlišit pomocí hlasové intonace tvrdého Rhymea i něžnou Amélii.
Místy jsem měla dokonce pocit, že slyším zvuk otáčení stránek knihy. Dokonce jsem o tom přesvědčená. Sem tam jemné zašustění, po kterém mi šel mráz po zádech. Kdo milujete knihy, určitě chápete. Překrásný zvuk.
Kniha sestává z šesti částí, má 29 kapitol, trvá něco málo přes dvanáct hodin, přičemž každá kapitola má v průměru 20 minut. Navíc jsou odděleny senzačními zvukovými kulisami. Místy byly tak děsivé, že po jejich prvním poslechu jsem se při každém zapnutí další kapitoly zamykala v bytě. Po audiostránce je tedy kniha naprosto dokonalá.

Zvyklosti Jefferyho

Co musím trošku vytknout, je absurdita dopadení pachatele. Víc ani napsat nemůžu, protože bych prozradila moc. Přišlo mi to velice nesmyslné. To stejné mohu tvrdit o až "nadpozemské" inteligenci detektiva Rhymea. Jednou jsem postřehla, že netuším, kde Rhyme na určitou myšlenku přišel, a vzniklo z toho "hluché místo", což je škoda. Ale nebylo to mnohokrát, nicméně myšlenkové mapy, které Rhyme měl v hlavě, byly přehnaně dokonalé. Představte si ochrnutého Sherlocka Holmese v posteli, a máte Lincolna Rhymea.

Nezvyklým úkazem pro mě byla část, ve které se vždy rekapitulovaly poznatky o pachateli. V jiných krimi jsem se s tímto nesetkala, a stejně jako v ostatních částech, i ona rekapitulace byla podložena tou správnou zvukovou kulisou :). Rázem se z pouhých poznatků stal melancholický, až úděsný příběh na pár řádků.

A popis prostředí? Brilantní. Ani při četbě knihy jsem si tak dokonale nepředstavovala, jako u poslechu. Přisuzuji to "odebrání nadbytečné činnosti" - čtení. Jen poslouchám, představivost pracuje na plné obrátky, a já se rázem ocitla na místech činu, cítila pocity Amélie, pachy, bolest obětí... Skvělá schopnost autora, kterou musím vynést do popředí. :)

Audioknihu musím jedině doporučit. I přes své hrůzné téma se krásně poslouchala a Jefferyho Deavera zařazuji mezi top autory. :)

Filmová adaptace

Film byl natočen těsně před rokem 2000, v hlavních rolích se usadili Angelina Jolie (Amélie Sachsová) a Denzel Washington (Lincoln Rhyme). Film byl protkán mnoha známými tvářemi.
Od počátku se mi film nelíbil. Tvůrci nedodrželi nic. Ani "hloupé" vraždy. Provedení ano, ale hodně věcí pozměnili. Jména. Zavražděné osoby. A co mi přijde jako nejvyšší vrchol drzosti, je naprosté zničení Rhymeovy osobnosti. Ve filmu nebyl zahořklý, byl docela "spokojený" (pomineme-li jeho zdravotní stav), maximálně nevrlý, ale zahořklost, až nesmírná chuť skoncovat se životem, tam nebyla znát.
Kdo se mi ale líbil, byla Amélie v podání Angeliny Jolie. Svou roli zvládla bravurně, hltala jsem ji celý film. Její křehkost, jemná přidrzlost a prořízlá pusa byly vlastnosti z knihy jako vytesané. Zbytek stál za nic. Rozhodně si nejdřív přečtěte knihu, film by vám chuť si ji přečíst vzal.



* * * * *

Děkuji vydavatelství OneHotBook
klubu Audiolibrix za poskytnutí audioknihy k recenzi. 


Zdroj obrázku: dominoknihy.cz, csfd.cz, audiolibrix.cz

4 komentáře:

  1. Já film viděla a líbil se mi. :) Na knížku se ale chystám. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Annie Reprobate: Kdybych si nejdřív neposlechla knihu, tak vím jistě, že by se mi taky líbil. Takhle se mi ale názor úplně obrátil. Myslím že je hrozná škoda, co s tím filmem udělali.

    OdpovědětVymazat
  3. Film se mi líbil kdysi, pak jsem si přečetla knihu a pustila ho po letech znovu a říkám si celou dobu: cože, cože, cože, děsný, nechápu proč měnili úplně všechno, hlavně proč měnili třeba Toma?! Ale audio bych si poslechla ráda, Vondráček je můj oblíbenec ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Bastera: Já jsem si Vondráčka zamilovala až s audioknihou, jindy jsem si ho "moc nevšímala", když člověk slyší, ale nevidí tvář, které patří ten hlas, tak je to úplně něco jiného, a posouvá to poslech do úplně jiné dimenze :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)

Čtete nejraději

Rozbor literárních děl (nejen) k maturitě - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní ...

Díky za návštěvu!


TOPlist

Kontakt

Název

E-mail *

Vzkaz *