Jednoduché pravidlo pro psaní mě/mně

Zdravím a přeji hezký den :),
už dlouho jsem do rubriky Literatura ve škole nepřidala žádný článek, a teď si myslím, že je pravý čas. Rozhodla jsem se proto pro článek o záležitosti, která dělá největší problémy vše lidem kolem mě, a sice právě psaní mě/mně ve slovech. A přitom jde o úplně jednoduché pravidlo. Tak čtěte dál! :)

Většina lidí při psaní mě/mně používá přirovnání k pádům. Ale řekněte, kdo z vás si to pamatuje?

V případě pádů tedy bude pravidlo vypadat takto:

  1. mě, mne
  2. mně, mi
  3. mě, mne
  4. vynechám, všichni víte určitě proč
  5. (o) mně
  6. mnou

    Většina z vás asi v běžné řeči a v běžném psaní si řekne: "Vždy se píše mě, pouze ve 3. a 6. pádě se píše mně." Ale taky si to neumí odůvodnit. Ono totiž i ty pády lze odůvodnit. 

    Když skloňujete zájmeno "já", nahradíme jej zájmenem "ty". Ve výše uvedených pádech tedy nahraďte zájmeno "já" zájmenem "ty". Co vám vzniklo? A co vám vzniklo u třetího a šestého pádu? Pokud to máte sesumírované, gratuluji, došli jste až k naprosto jednoduché pomůcce při psaní mě/mně.

    Nejjednodušší pomůcka pro psaní mě/mně:
    Nahradíme běžné zájemno "já" zájmenem "ty". Uvedu několik příkladů:

    1. Viděla mě včera ve škole. (Viděla tě včera ve škole.)
    2. Kvůli mně dostala špatnou známku. (Kvůli tobě dostala špatnou známku.)
    3. Hodně mě zklamala. (Hodně tě zklamala.)
    4. Měla jsi mě včera vidět! (Měla jsi tě včera vidět.)
    5. Hodně o mně slyšela. (Hodně o tobě slyšela.)

    Z toho vyplývá poučka, kterou jsem si poupravila od mé učitelky češtiny na střední:

    V případě tvaru "tě" jde o zájmeno "mě". V případě tvaru "tobě" jde o zájmeno "mně".  Tedy "tě" je jednodušší slovo → mě. Tobě je složitější a delší slovo → mně. 


    Doufám, že jste to pochopili, v opačném případě mi napište do komentářů a pokusím se podat ještě jiné vysvětlení. Není na tom nic těžkého, je to jednoduchá, snadno zapamatovatelná pomůcka, která z vás udělá konečně dokonalé znalce. :)

    Zdroj obrázku: gymjev.cz

    Ad-Libri

    1 komentář:

    1. Ahoj, našla jsem toto:

      http://alik.idnes.cz/ctenari-pisi-alikoviny-07v-/alik-alikoviny.asp?c=A150315_135734_alik-alikoviny_jid

      Nám ve škole pomáhá PE-PA. Ideální pro 1. stupěň...:-)

      OdpovědětVymazat

    Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)