Rozbor literárních děl - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní části maturitní zkoušky nepohořeli na detailech či jednoduchých věcech. Právě správný rozbor díla je klíčem k úspěchu u ústní zkoušky z českého jazyka.


Já sama jsem si ze začátku rozbory stahovala z internetu, ale v každém byla pro a proti. Většinou byly pro mě informace nedostačující (svůj čtenářský deník s rozbory si chci nechat, takže potřebuji mít kvantum informací), nebo byly chaotické, či dokonce chybné. Nakonec jsem se tedy rozhodla pro to, čerpat z více zdrojů. Není to nic jednoduchého, samozřejmostí je nějaká dobrá učebnice literatury pro střední školy, základem by mělo být přečíst si danou knížku a hledat a hledat. A pak to vše přenést na papír. Jestli ručně nebo elektronicky, to už záleží na vás.

Tak a teď k samotnému rozboru. Řekněme, že jste ve fázi, kdy jste knihu přečetli. Určitě se ve vás zmítají směsi myšlenek a začínáte si vytvářet na knihu názor. A to je klíčové. Protože u maturity říct vlastní názor na knihu, který má hlavu a patu, jsou body pro vás, učitelé budou vědět, že jste knihu určitě četli. Ano, sice to poznají už z vašeho povídání, ale váš osobní názor je takovým pomyslným vrcholem vaší pyramidy při rozboru.

Takže, knihu máme přečtenou, je načase pustit se do rozboru! Je dobré začít s rozborem co nejdříve po dočtení knížky, minimálně ještě ten den, kdy máte všechno v živé paměti. Protože bloumat v myšlenkách druhý den, když se snažíte sepsat děj, je únavné.Samozřejmě že když dočtete knihu v jedenáct večer tak přeci nebudete dělat hodinu na rozboru. :)


Jak při rozboru postupovat? 

1. Informace o autorovi 

Když začnete s rozborem, základem všeho je autor sám. U maturity budete muset popsat autora pár slovy, jeho období, soudobé autory atd. Co si počít? Já osobně postupuju podle jednoduché osnovy.

• Nejdřív je dobré si zapsat, v jaké době žil. Bude to sloužit pro Vás jako odrazový můstek při popisu období, ve kterém autor tvořil.
• Dále si zapište, kým byl kromě literáta (např. jestli byl aktivní v politice, nebo působil v divadle, byl redaktor, nebo např. byl v armádě...).
• Zapište si pár stručných informací, které by mohly souviset s jeho literární tvorbou (např. válečné či poválečné literáty ovlivnily pobyty v táborech, válka samotná atd.). Není jednoduché to vysvětlit, když ale uděláte deset rozborů, věřte, že ten cit pro to udělat "výcuc" přijde sám.
• Dále je dobré si zapsat (spíš důležité), jestli byl členem nějakých významných literárních směrů či skupin. Všichni určitě známe Devětsil, Rozhněvané mladé muže atd. Mohl být např. jejím zakladatelem či průkopníkem, takže na nic nezapomeňte.
• Zapište si, jakým tématům se ve svých dílech věnuje. U většiny autorů se to hezky rýsuje, může to být pobyt v pracovních táborech, duševní choroby, samota...
• Jakmile máte hotovo, pusťte se do dalšího bodu, a tím je napsat aspoň pár jeho současníků. Ti otrlejší si mohou zapsat i jejich díla (plusy zaručeny).
• A už jsme u konce popisu autora, napište si dvě jeho další díla, abyste to měli v souvislostech, (odvážnější si mohou opět napsat více) a máte hotovo. :)


2. Obecné informace o díle 

Nyní se už přesouváme k samotnému dílu. V této části je opět dobré postupovat promyšleně, aby se Vám něco nepopletlo a neměli jste spíše z hezké osnovy mluvy značný chaos.

Každý autor je jiný, jedno dílo mohlo být cenzurováno, takže o něm žádné pořádné info není (pozor! informace že bylo cenzurováno je taky obecná informace!), nebo je to slavné dílo, o kterém se pěly ódy i v západním Německu a pak nám jde z toho všeho hlava kolem.
Takže, začneme jednoduše.
• Kdy bylo dílo napsáno, co bylo podnětem k napsání (např. u Solženicyna víme, že ten své dílo začal promýšlet už v táboře - víte jaké?), jestli mělo původně jiný název...
• Následuje sepsání základní charakteristiky, a sice: literární druh, literární žánr, literární směr (pečlivě si zjistěte a naučte se rozdíly mezi nimi).
• Má dílo autobiografické rysy?
• A samozřejmě jestli se v díle odráží doba, ve které autor žil.
Tak, obecné info hotovo :)


3. Jazyk knihy

Je samozřejmostí, že u maturity je potřeba mluvit o způsobu psaní autora, kterého jsme si tzv. "losli" (moje osobní aktualizace - taky vhodný pojem k maturitě). To, že řeknete, že dílo je naspáno v er-formě či ich-formě, a že psal spisovně či nespisovně, nestačí. Chce to něco víc. Možná trošku přeháním, ale každý literární útvar má svá specifika, která je dobré jmenovat. Aspoň třicet vterřin mluvte o způsobu psaní autora. Věřte, že pokud jste knihu četli, vykouzlíte spoustu informací.

Je samozřejmostí, že budete mluvit o jazyku jinak u poezie a jinak u prózy. Každý literární útvar má svá specifika. Opakuji se, ale je to velice důležité.
• U všech děl samozřejmě nesmí chybět výše zmiňovaný způsob psaní textu (er-forma, ich-forma).
• Dále se zmíníme o tom, zda autor používá spisovnou slovní zásobu, nespisovnou, nebo slang, argot, vulgarismy, archaismy apod. (opět si zjistěte celou problematiku jazykové interpretace, aby se vám nepopletl např. slang a argot - což se děje velmi často)
• Následuje zaměření se na přímou řeč. Jestli je tam užita, nebo je kombinovaná s polopřímou, nepřímou apod.
• Popíšeme text (jestli je členěn na kapitoly, odstavce, jaké má věty...) a jeho kompozici (chronologická...)
• Popíšeme specifické jazykové prostředky (figury a tropy - u poezie je to samozřejmostí :))
A tím máme jazyk knihy hotový. :)


4. Charakteristika hlavních postav

Každý, kdo přečetl knihu, ví, že dané hrdiny buďto miloval, nebo nenáviděl. Někteří autoři píšou tak bravurně, že na začátku knihy hrdinu milujete, v polovině knihy nenávidíte, a na konci knihy litujete. No řekněte, není to úžasné? :)

• V této části jednoduše vytáhněte postavy, které v knize figurovaly a stručně je popište. Jejich vlastnosti, osobnost, jakou úlohu mají v ději, kým jsou, můžete např. napsat co mají na sobě nebo jak vypadají (někdy je v knize autor barvitě popíše a zkoušející si ověřují, zda jste knihu přečetli právě tím, že se zeptají na vzezření postav).
• Samozřejmě se stručně zmiňte i o vedlejších postavách, které svým způsobem měly v knize důležitou roli, ale mezi hlavní postavy se zařadit nedají. :)


5. Děj

Myslím, že tohle je nejpříjemnější část celého rozboru (alespoň pro mě). Ráda se vracím zpět do dění v knize a snažím se celý dej přenést na papír.

Tady záleží na každém z Vás, jak moc barvitě si děj napíšete. Samozřejmě že nebudete u maturity povídat 10 minut o ději, to by učitelé za prvé nepřipustili, za druhé si nikdo není schopen zapamatovat detaily. Já osobně jsem takový literární maniak, že když se po půl roce podívám na název knihy, kterou jsem už přečetla, okamžitě jsem schopná si vybavit své pocity při jejím čtení, co se tam přesně dělo, i detailní momenty. Ale zase záleží na tom, jak je kniha čtivá (myslím že na Máj od pana Máchy bych si nevzpomněla).
• Jednoduše děj zapište tak, abyste stručně vystihli,o co v knize jde. :)


6. Téma a myšlenka díla

Já osobně toto zahrnuji do popisu děje, ale každému může vyhovovat něco jiného. :)

Zde popište hlavní myšlenku díla, co nám tím chtěl autor sdělit popříp. ukázat. Neboli má (a možná i vaše) (ne)oblíbená otázka: "Co tím chtěl autor říci?" :)


7. Co jsem si o knize myslel/a já?

Kromě děje jsem si zamilovala i samotný konec rozboru díla. Je to příjemné zakončení té úmorné práce :).

Prostě napište vlastní pocity a názory. Co se Vám na knize líbilo/nelíbilo, jak se četla, jestli Vás bavila, proč Vás bavila, jestli sympatizujete s nějakou z postav či nikoliv... Fantazii se meze nekladou. Když se po nějaké době podíváte na odstavec, kde jste napsali vlastní pocity, hned se Vám všechno lépe vybaví. :)

* * * * *

Tak, myslím, že jde o docela vyčerpávající info. Doufám, že Vám tento článek aspoň trošku pomohl a přiblížil Vám způsob, jak rozebrat literární dílo. :)


Poznámka 1: Výše uvedený postup je čistě mým osobním vzorem. Čtenářský deník si podle něj takto vedu a vyhovuje mi to, každý jsme ale jiný, takže si každý může postup upravit či předělat sám. Toto není jeden univerzální postup pro všechny, jde spíš o shrnutí všeho, co je u maturity požadováno.

Poznámka 2: Takto rozebírám skoro každou knihu, nejen maturitní četbu. Pro mě je škoda přečíst si knihu a pak na ni zapomenout...

Ad-Libri

9 komentářů:

  1. Napsal jsem si osnovu podle Tebe, přijde mi logická, stručná, jasná. Děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  2. Milý neznámý, jsem ráda, že ti tento návod pomohl, a přeji hodně štěstí u maturity, pokud jsi ten případ :)

    OdpovědětVymazat
  3. Díky moc za užitečné informace!

    OdpovědětVymazat
  4. díky za tenhle článek!!

    OdpovědětVymazat
  5. Velmi Vám děkuji, Váš článek mi velice pomohl. Do maturity mám sice ještě pár let, ale díky Vám mě učitelka určitě pochválí. Tedy doufejme :D

    OdpovědětVymazat
  6. Milá Lucko,
    jsem ráda, že Ti článek pomohl. Přeju Ti hodně štěstí u maturity, kterou budeš za pár let absolvovat. Věřím, že se Ti určitě povede na výbornou, není to nic těžkého :).

    Andy

    OdpovědětVymazat
  7. Moc děkuji za tento článek, nevěděla jsem si s tím rady, než jsem ho objevila. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)