7. 4. 2015

RECENZE | Monika Peetzová: Úterní ženy mezi bylinami a řepou

Share it Please
Je to dost dlouho, co jsem napsala svou poslední recenzi na nějakou knihu. Škála životních změn, nastalých problémů a povinností mě na chvíli odvála ze světa knih, čehož mi bylo velmi, velmi líto. A tak teprve touto dobou dočítám knihy, které mi od některých nakladatelství přišly loni na podzim.
Dnešní recenzní článek bych ráda věnovala velmi humorné knížce psané německou autorkou Monikou Peetzovou. Knihu, která je napsána s tak srdečným humorem a lehkostí, jsem potřebovala do svých posledních dnů. Byť na tyto romány nejsem. A za to si dávám kolikrát facku, protože jsou to mnohdy nádherné knihy plné života, i toho reálného.


Všestranná Monika
Monika Peetzová vystudovala germanistiku, komunikační vědu a filozofii na mnichovské univerzitě. Po výletech do oblasti reklamy a vydavatelství byla v letech 1990—1998 dramaturgyní v redakci televizních filmů v Bayerischer Rundfunk. Od roku 1998 pracuje jako scenáristka v Německu a Holandsku. Podílela se na filmech Ein Baby zum Verlieben (Zvláštní chůva, 2004), Noch einmal zwanzig sein (Znovu dvacet, 2007) či na třídílné sérii pro ZDF Die Rebellin (Rebelka, 2009). V roce 2010 vydala svou první knihu Úterní ženy (česky Host 2012), které se během půl roku prodalo více než sedm set tisíc výtisků a práva na ni byla prodána do třinácti zemí. Ve stejném roce byly Úterní ženy podle jejího scénáře zfilmovány. Kniha Sedm dní bez (2012) je volným pokračováním tohoto bestselleru.


(zdroj: eknihovna.cz)

Ženské přátelství
Pět žen. Kiki, Eva, Estella, Judith a Caroline jsou nezapomenutelnými hrdinkami (a ženami). Každá s jinou povahou, jiným humorem, a přesto jsou spolu jako jeden člověk. To mě neskutečně okouzlilo, a sice jakou osobnost vetkla autorka každé ženě. Originálně. Přitom reálně a zároveň citlivě. Opravdu krásným způsobem si pohrála s osobností každé ženy, místy jsem si dokonce přestavovala, jak jedna z žen vypadá. 
Je pro mě zajímavé číst o takových hezkých vztazích mezi ženami, když já sama jsem se se ženami nikdy moc nekamarádila, vždy jsem měla kamarády mezi muži. Krásné, čisté přátelství, ve kterém nesmí samozřejmě chybět nějaké ty rozepře. A to je též jedna z věcí, která mě fascinuje. Rozepře mezi ženami budou trvat dlouho. Za tu dobu si rozhádané strany domýšlejí scénáře, důvody - přesně jako Úterní ženy. Muži ne. Muži si, lidově řečeno, "rozbijou držku", a je po problému. Ženy volí diplomatičtější řešení.

Na venkově
Hlavní linií příběhu je Kikino rozhodnutí stěhovat se na venkov. V tu chvíli je to velice zásadní rozhodnutí, na začátku knihy jsme svědky přemýšlení všech Úterních žen, jak to bude s jejich schůzkami apod. Kiki odjíždí na venkov s určitým cílem, na ten však sama nestačí. To vede k příjezdu Úterních žen na venkov, a tady teprve začíná pravá zábava. Tolik problémů, stížností a nezdarů pohromadě lze nalézt snad jen v této knize. Ale stejně tak grácii, s jakou všechny tyto "problémy" Úterní ženy berou. Během "pobytu" žen na venkově dochází k různým pletkám, dohadům, a v takovém románu samozřejmě nesmí chybět muž. A to pořádný. Svalnatý, tajemný, nedůtklivý. Přesně to ženy přitahuje. A tak se rozjíždí série úvah, u kterých se zastaví nejedna čtenářka. Konkrétně opravdu čtenářka, tahle kniha je opravdu pro ženy. 

Humor, laskavost, slova.
Kniha je napsána neuvěřitelně klidným a vlídným způsobem. Žádné přehnané negativní reakce očekávat nelze. Mnohdy jsem se i pěkně od srdce zasmála. I jsem se podivovala, ale nebylo to nic radikálního. Autorka s vámi jednoduše pracuje. Humor je neagresivní, neútočný. Nádherně popsala přírodu. Čtenář se přímo ocitá v místě děje, i popis zvuků nebo pachů je tak brilantní, že jsem si to prostě musela představit. Ale hlavně - příběh má hloubku. Ano, je humorný, ale také má v sobě realitu, která je někdy příjemná, jindy bolestná, ale člověk jí musí jednoduše přijmout takovou, jaká je. A autorka píše s takovým citem, že máte pocit, jako by znala právě vás.


* * * * * *

Kniha je moc pěkně napsaná. Rozhodně je to dobrá volba v případě, že máte špatnou náladu. Protože i přes nepříjemné skutečnosti, které se hrdinkám v knize dějí, vás povznese, pobaví, možná i rozněžní...Jak jsem psala již na začátku, nejsem znalkyně ani pravidelná čtenářka tohoto žánru, proto tady nechci psát přehnané či unáhlené soudy. Jednoduše je to hezké a milé. A to se cení.

* * * * * * *

Foto obálky: kosmas.cz

1 komentář:

  1. Díky za tip, kniha mne oslovila a v naší knihovně ji mají, půjčím si ji. :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)

Čtete nejraději

Rozbor literárních děl (nejen) k maturitě - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní ...

Díky za návštěvu!


TOPlist

Kontakt

Název

E-mail *

Vzkaz *