13. 6. 2015

Mých TOP 5+1 knih k maturitě

Share it Please
Loni jsem se touto dobou radovala z úspěšně složené maturitní zkoušky. Nejsem zastáncem státních maturit, nicméně maturitu musíme mít, pokud chceme pracovat, takže ten "šťastný los" padl i na mě. Vzpomínám si, že nejoblíbenější částí mé přípravy na maturitu bylo studium češtiny a literárních děl českých i světových autorů. Při jejich četbě jsem přišla na neskutečně krásná díla, taková, která ve mně zanechala silné dojmy ještě dlouho po jejich přečtení, i taková, o kterých jsem si říkala, jak jsem ráda, že jsem je v té naší zapadlé knihovně našla.
Bez ohledu na náročnost četby vám chci představit mých pět knih, které jsem měla nejraději při studiu maturitní četby. Nicméně nemohla jsem se mezi dvěma rozhodnout, tak jsem vám sem dala ještě tu jednu. :)


* * * * *

1) Émile Zola: Zabiják
Krásná, i když smutná kniha ukazující mocnou sílu alkoholu, který dokáže zničit vše. A přitom to všechno začíná tak nevinně... Musím ale říct, že Zola má docela náročné knihy, takže ji doporučuji těm, kterým nevadí velký počet stránek a sáhodlouhé popisy prostředí a lidských myšlenek.


2) A. Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
Tak to si pamatuji. Ten pocit, když jsem poprvé četla knihu z prostředí pracovních či koncentračních táborů. Byla jsem zhrozená, ale hltala jsem každé slovo v knize. Nádherně napsáno, člověk najednou vidí, jaké maličkosti je potřeba promyslet tak, abyste přežili další den. Další minutu. A je z trošku jiného soudku, než jsou všechny knihy z prostředí koncentračních táborů. Dle mého názoru není tahle kniha moc náročná na čtení. Ale každý máme jiný styl :).


3) Franz Kafka: Proměna a Proces
Toto jsou ony dvě knihy, mezi kterými jsem se nemohla rozhodnout. Kafka je autor, jehož knihu jsem přečetla jako první knihu k celé maturitní četbě, a hned jsem si jeho díla zamilovala. Patří k náročnějším autorům, ale jeho díla mají smysl, logiku, a krásně dokážou upozornit na problémy společnosti. Určitě doporučuji, i přes jejich náročnost.


4) Jaroslav Havlíček: Neviditelný
Naprosto brilantní kniha. Jedna z nejlepších, které jsem kdy mohla číst. Příběh z rodiny, jíž sužuje jejich psychicky nemocný strýček. Krásná ukázka rozkladu psychiky ženy, která je paranoidní. Z pohledu popisu psychologických jevů je naprosto unikátní. Ale pro některé čtenáře může být velmi, velmi náročná. Ale stojí za to.


5) Pavel Kohout: Katyně
Moje další perla mé soukromé knihovničky. Pokud se chcete dozvědět, jako to chodí na škole pro budoucí popravčí, sáhněte po této knížce. Žel se i zasmějete, i přes morbidnost a surovost tématu. Budete mít možnost nahlédnout do rozvrhu dané školy, do způsobů mučení, i do povah a myšlenek učitelů a jejich žáků. I přes její náročnost, která tkví v autorově silné nekonvenčnosti, i tématu,, doporučuji.

* * * * *

Tak, to by byly ty nejlepší knihy k maturitě, které bych doporučila. Nejde o univerzální doporučení, každý máme rád jiné žánry, jiné styly psaní, a vězte, že se velice liší, všichni autoři i jejich díla. Stejně tak mně se mohou zdát náročné, a vám zase nikoliv. Pouze se snažím vžít do potenciálních čtenářů těchto knih a také píšu na základě toho, jaké knihy jsem měla možnost vidět v rukách mých spolužáků.



Zdroj obrázku: resetmag.cz

5 komentářů:

  1. Knížku Zabiják jsem taky kdysi četla, tvůj výběr je zajímavý...:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Velmi zajímavý výběr, náročné knihy. Od Zoly jsem četla asi tři romány, nejoblíbenější je U Štěstí Paříže (snad si to dobře pamatuji). Možná i proto, že šlo i o milostný román, což je na Zolu neobvyklé.
    Ostatní knihy znám spíš z doslechu, ale Katyni od Kohouta jsem četla a bylo to fascinující a morbidní čtení. Přemýšlím, jak ten chlap dával dohromady materiál k sepsání této knihy. A jestli něco nevynechal, což se mi zdá téměř nemožné. Jinak, od Kohouta můžu doporučit ještě román Smyčka nebo Hodina tance a lásky. Velmi dobré!
    Vida, maturity dokážou přimět i k tomu, aby člověk sáhl po něčem, po čem by ani nevzdechl. Já už sice nematuruji, ale mám padesátibodovou výzvu z Databáze knih. A už jsem začala hledat tituly, které by mě ani nenapadly... (třeba nedávno grafický román, což je vlastně komiks.)

    OdpovědětVymazat
  3. Oprava - ten román od Zoly je U štěstí dam.

    OdpovědětVymazat
  4. Van Vendy: Přesně tak, kde na ty informace Kohout chodil, jak je schraňoval... :) A děkuju za doporučení, určitě si přečtu :). Potřebuju taky něco jiného, než jen pořád ty krimi, které mi chodí od knihkupectví. Roztrhl se s nimi pytel.

    OdpovědětVymazat
  5. Kafka je pro mě osobně sázka na jistotu. Naopak se mi moc nikdy nelíbil Jeden den Ivana Děnisoviče a celkově moc nechápu tu poetiku ruských autorů. Snad jediné, co se mi jakž takž líbilo byl Zločin a trest. Ale tak každému se nemůže líbit všechno. To ostatní dokazují i databáze knih, které jsou typické tím, jak se lidi na kvalitě knih neshodnou. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)

Čtete nejraději

Rozbor literárních děl (nejen) k maturitě - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní ...

Díky za návštěvu!


TOPlist

Kontakt

Název

E-mail *

Vzkaz *