Možná se to zdá zbytečné, o čem tady píšu, ale mně to přijde jednoduše fascinující. Všichni knihy čteme, půjčujeme si je, prohlížíme, a hlavně - nakupujeme. Dnešní svět je zmítán obchodem, penězi, firmy a výrobci se předhání, kdo přitáhne víc potenciálních zákazníků. Ať už prostřednictvím reklamy, video spotů, bannerů apod. Ale knihy to nepotřebují. Ty se prodávají samy.
Já ani nikde nezahlédla nějakou reklamu na nakladatelství, knihkupectví apod. Přijde mi to hodně skromné, a také jako věc, která ještě přidává knihám na eleganci, a jisté vzácnosti, i když je máme všichni, a to i po stovkách.
Nevím, zda vám něco říká americký spisovatel James Patterson, který v Praze natáčel nějaký ten spot pro své knihy. Nejdříve natočil spot, ve kterém se zaměřil na podporu čtení papírových knih, a také apeloval na čtení knih dětmi. Reklama byla natočena na pražském Ovocném trhu. Dál se už objevovaly i spoty na jeho detektivky.
V rámci jisté kampaně taktéž natočil spot pro jeden ze svých projektů, konkrétně jednu svou kampaň pro pouliční čtení knih. Video níže:
A to je jediný reklamní "okruh", který znám. Ale velice se mi líbí reklamy na knihy, které byly "vyprodukovány" v zahraničí, ty vyzývají ke čtení knih. Pro ukázku:
Plakát montrealského nakladatelství L'Echange: "Knihy, které se nečtou, umírají." |
Reklama - knihkupectví v litevském Vilniusu: "Staňte se někým jiným." |
Knihkupectví Biblioteq z Kapského města: "Knihy vám vystřelí mozek z hlavy." |
Musím říct, že kreativitou se rozhodně nešetří, a je to hlavně originální. Je zvláštní, že právě, a asi i jen u knih lze najít opravdovou originalitu. A hlavně - skromnost. Knihy nás provází, učí, pomáhají, a to v nejrůznějších oblastech: od hobby, přes výchovu dětí, osobní rozvoj, řemesla, filozofii, přes knihy naučné, učebnice, knihy o autech, strojích, historii, cestování, až po klasické romány, detektivky a další žánry. A to by byla neúcta, taková nějaká reklama, ze které cítíte, že jde jen o peníze. Nemyslíte?
Zdroj: reflex.cz
Mám dojem, že asi před sedmi lety jsem v telce zahlédla nějakou reklamu na Albatros a nedávno tuším běžel nějaký krátký spot na podporu čtení u dětí. Takže myslím, že se v Česku tohle také občas objeví.
OdpovědětVymazatA ty zahraniční reklamy vypadají moc pěkně :) Rozhodně by mě potěšilo více vidět na billboardu právě takovou věc, než třeba vypasený obličej nějakého politika, nebo upozornění na slevy v obchodních domech.
Adalynka: Naprosto s tebou souhlasím :)
OdpovědětVymazatNikdy jsem si to neuvedomila, ale mas pravdu :) respektive par reklam sem viděla ale třeba v menším formatu nekde v obchodaku. Doufejme ze to tak bude napořád :)
OdpovědětVymazatStaymind.blogspot.cz
Dovolím si nesouhlasit. Marketing funguje u knih stejně jako u jiných oblastí prodeje. Uznávám, že je skromnější a ne na každém rohu, ale je. Příklady? Reklamy v metru, v knihkupectvích, blogtour, recenzní výtisky, soutěže... To vše reklama je. Bez ní by se ani knihy neprodávaly. A co mi na propagaci knih vadí nejvíc? Okatě vypočítavé marketingové tahy - jako příklad mě napadá kniha Řeky Londýna a velice sebejisté prohlášení, že je to jako kdyby byl "Harry Potter u policie", i když s Harrym kniha nemá nic společného. Ale to jméno se prodává, tak proč ho nepoužít?
OdpovědětVymazatDěkuji za pěkný článek s podnětem k zamyšlení :)
V.
www.alittlepieceofbooks.blogspot.com
A little piece of books: Dêkuji za názor :-). Já vychazim z toho, co vidím kolem sebe já :-)
OdpovědětVymazatSkvelý článok :)! Naozaj nikdy som sa nezamyslela nad tým, že knihy nemajú reklamu. No je to tak... Úplne s tebou súhlasím. Rozhodne im to pridáva na elegancií. Je to akoby ukazovali, že oni reklamy nemusia mať, pretože ako si už vyššie spomemula "kvalitné veci reklamu nepotrebujú."
OdpovědětVymazatJá bych originální reklamy i uvítala, ty zahraniční se mi moc líbí.
OdpovědětVymazatReklamy na knihy vidíte, ale jen na ty s největším komnerčním potenciálem. Tedy, pokud žijete v Praze nebo Brně. V metru a na opěradlech laviček, nejčastěji. U zbytku knih není finančně prostor platit reklamu, když si distributor s knihkupcem vezmou 58 % z ceny knihy. Když odečtete ze zbytku výrobní náklady, z čeho byste chtěli reklamu platit? Proto je nevidíte. Takže z hlediska autora to vůbec pozitivní není. Prostě na ni nemá peníze.
OdpovědětVymazatDěkuji za umožnění vhledu do dané problematiky! :)
Vymazat