30. 11. 2015

RECENZE | Jeffery Deaver: Tvůj stín

DEAVER, Jeffery. Tvůj stín. Vyd. 1. Ostrava: Domino, 2012, 477 s. ISBN 978-80-7303-776-5.

Když jsem zahlédla knihu Tvůj stín od mého nejoblíbenějšího autora krimirománů Deavera v katalogu Knižního klubu, nemohla jsem odolat. A opět mě nezklamal. Za poslední dobu jsem nečetla lepší krimiromán, opravdu.

Mou prozatímní zkušenost s Deaverem tvoří jeho první kniha ze série s Lincolnem Rhymem - Sběratel kostí, a dále jeho nejnovější kniha vydaná u nás - Říjnový seznam. Nyní jsem sáhla po sérii u nás vydané v roce 2012, s vynikající agentkou CBI Kathryn Danceovou. Jde o poslední knihu z této série, což ale vůbec
neznamená, že by bylo nutné přečíst si předchozí knihy. Vůbec ne.

Nebudu se tady zbytečně rozepisovat o Deaverovi, ostatně pár slov o něm najdete v mé recenzi na Sběratele kostí (tato kniha však byla v audio verzi), rovnou se pustím do této knihy, o které mám toho opravdu mnoho co říct.

Hlavním tématem této krimi je hudba, respektive hudební průmysl. Musím se přiznat, že nikde jsem neviděla tolik informací o hudbě pohromadě, jako v této knize. Deaver tady prolnul perfektní, skoro profesionální znalost z oborů nejrůznějších škál, a já mu v duchu tleskala.

Dějovou linku tvoří zfanatizovaný fanoušek hlavní hrdinky, zpěvačky Kayleigh Towneové. Opakovaně jí píše e-maily, které jsou již spíš obtěžujícího rázu, proto se tímto fanouškem začínají zabývat právníci, vyhrožují mu policejním zásahem, nicméně fanoušek jménem Edwin Sharp svůj boj o nadanou zpěvačku nevzdává, je přesvědčený, že jej zpěvačka miluje. Kayleigh je kvůli němu víc a víc nervózní, propadá skoro paranoie, má pocit, že ji někdo sleduje. Edwin ji považuje za spřízněnou duši, má pocit, že do něj Kayleigh vidí, a že její hit Tvůj stín byl napsán přesně pro něj. Kayleigh, která se mezitím připravuje na koncert, dostává první telefonát, ve kterém slyší pouze první sloku své písně Tvůj stín. Pár hodin poté je zabit jeden ze členů její kapely, dle první sloky písně. Rozbíhá se tak vyšetřování, do kterého se vloží i agentka CBI a expertka na kinezii Kathryn Danceová, která je ve městě, kde se odehrála vražda, na dovolené. Samozřejmostí jsou i fakta, že píseň nemá pouze jednu sloku, Edwin stále nedá pokoj, a že vraždit se nebude jen jednou.

Již na začátku jsem zmínila, jak široké znalosti Deaver v knize ukázal. Překrásné popisy hudební scény, detektivního světa, kinezie jakožto oboru zabývajícího se řečí těla (pasáže o této vědě v knize považuji za velmi zajímavé), zkušenému oku Danceové prostě nikdo neunikne. Nepovažuji tuto knihu pouze za detektivku, ale i za naučnou kapesní encyklopedii. Opravdu elegantně tady Deaver skloubil krimi s dalšími tématy života.

Samozřejmě Deaver má jednu kvalitní vlastnost: umí zaujmout hned na začátku knihy. A je to pro mě osobně jediný autor, který toto umí. Ještě nikdy jsem se nesetkala s tím, že bych po otevření knihy propadla četbě. Umí popsat ty nejniternější detaily, prostředí.

Taktéž musím vyzdvihnout jeho dokonalý um pracovat se čtenářem. Poprvé mě dostal, když jsem se dostala do pasáže, při které jsem se neuvěřitelně divila, a o řádek níž bylo v závorce ujištění ve stylu "ano, je to tak". Přesně ví, kdy přijde čtenářova reakce, a jaká bude. Občas mi přišlo, jako by čtenáře nechával topit se v jeho slovech, v jeho příběhu, decentně, ale efektivně natahoval jakoukoliv část příběhu, jako by si vychutnával ten váš pocit nedočkavosti, netrpělivosti, to vaše bušící srdce. Co do pocitů budete u četby této knihy jako na houpačce. Deaver mistrně zvládá přechody mezi vaším klidem, napětím, překvapením, a až si vás patřičně vychutná, místo toho, aby vás uklidnil, opět vás překvapí, jako byste dostali facku, a probrali jste se. Deavera v tomto považuji za nejlepšího autora vůbec. Nikdo neumí tak ovládat čtenáře, jako on.

Já tady ani nemám co vytknout. Děj krásně plynul, krásně střídal momenty napětí, autor vždy dokonale ukončí kapitolu. Při poznávání charakteru pachatele jsem si dokonce vzpomněla na Sběratele od Johna Fowlese, hlavní rozdíl mezi oběma hlavními hrdiny byl ten, že u jednoho úcta byla pravá, u druhého falešná.

Velice se také liší od jiných autorů odhalením vraha. Tady hraje prim jeho manipulace se čtenářem. Neustále vás nechává na pochybách, vy jste si jistí, nejste... Dokonce si říkám, jestli nebyl jeho záměr vzbudit ve čtenáři úmyslně správnou myšlenku na vraha, kterého já jsem znala zhruba od půlky knihy, ale protože Deaver neustále předhazoval další fakta a skutečnosti, váhala jsem nad tím. Budu se opakovat, ale u této knihy hraje hlavní role práce se čtenářem.

Ocenit musím i vhled do současného světa moderních technologií v podobě sociálních sítí, programů apod. Autor s nimi v knize pracuje neustále.

Taktéž se mi moc líbilo, že úplně knihu neodstřihnul od ostatních, ale na detektiva Rhymea přišla taky řada, a moc pěkně jej do knihy zakomponoval . :)

Knihu vám musím doporučit. Toto je mistrovské dílo, a nezlobte se na mě, oblíbenci severských krimi se stejným konceptem - na Deavera prostě nemají. Toto je král krimi.