29. 10. 2019

KNIHOMOLNÍK | Proč číst knihu několikrát

Share it Please
Čtete knihu. Nadchla vás, máte ji přečtenou ani ne za dva dny. Za poslední stránkou zaklapne obal. A jak to s tou knihou potom vypadá? Co děláte po jejím přečtení?

Strčíte ji do police mezi přečtené knihy a víc si jí nevšímáte?
Prodáte ji?
Půjčíte ji?
Darujete ji?

Nebo ji po roce přečtete zas?

Žádná kniha by neměla být čtená jen jednou.

Zdá se vám to jako ztráta času? Tak čtěte dál..

Můžeme se bavit hodiny na téma "jak správně číst knihu". Ostatně tuto problematiku můžu zahrnout do samostatného článku. Ale třeba takové druhé, třetí čtení knihy přináší mnoho výhod a hlavně - osobní rozvoj.

Jiný pohled

V době, kdy jste knihu přečetli poprvé, jste byli jiným člověkem, než jste například po dvou letech. Ať se vám to zdá jakkoliv nepravděpodobné. I ty nejjemnější změny, ty pro vás nejnepodstatnější události se ve vás promítnou. Takže při opakovaném čtení knihy v ní najdete něco nového. Něco, čeho jste si předtím nevšimli. Větu, která má pro vás právě teď obrovský význam, protože koresponduje s vaší momentální životní situací. 

S událostmi, které se staly. Které z vás udělaly byť jen o chlup jiného člověka.

Vždy si z té knihy odnesete nové poznatky. I nové prožitky!

Bylo mi osmnáct, když jsem poprvé přečetla knihu od Senecy. Byla pro mě fascinující. Ale také pro mě byla jen další knihou do mé sbírky. Jen další knihou od nějakého filozofa. Nedokázala jsem ji tehdy pořádně ocenit.

Po sedmi letech jsem přečetla stejnou knihu znovu. A zasáhla mě jako facka. V mém životě se odehrálo tolik náročných věcí, a všechny ty řádky najednou nabyly nového významu. Nikdy jsem z té knihy tolik nečerpala, jako nyní. 

A hlavně, nikdy mi nedodala tolik naděje a síly, jako nyní. Bylo to jako jakési prozření. A já jsem za něj vděčná. 

Když se člověk změní, někam se posune, začne novou životní kapitolu, udělá zásadní rozhodnutí, vždy to na něj bude mít ohromný dopad.


Nové informace

Ať chcete nebo ne, po prvním nebo druhém čtení knihy váš mozek nepojme všechny informace, důležité poznatky, zajímavé myšlenky. Tady je skrytý benefit několikerého čtení knih - naučíte se víc. A chcete-li si zajímavé informace uchovat, používejte při četbě zvýrazňovací pomůcky, papírky s poznámkami a další. To vám pomůže také k tomu, že nemusíte danou knihu číst celou, ale budete přesně vědět, kam se podívat.


Inspirace

Pokud se věnujete např. psaní příběhů, poezii apod., opakované čtení knih ve vás může probudit inspiraci v rámci vlastní tvorby.


Vzbudí touhu po novém způsobu poznání

Nejednou se mi stalo, že se mi kniha tak zalíbila, že jsem si ji koupila v audioverzi. A poslouchala jsem ji tak dlouho, dokud jsem z ní nebyla téměř otrávená. Zní to možná trochu surově, ale to množství informací a vůbec obsah ve formě mluveného slova ve vás zanechá zase jinou "stopu".


Budou vašimi průvodci

V každé knize, kterou máte v knihovně, najdete pasáže, myšlenky nebo příběh, který má něco společného s vaší životní cestou. Vy chcete něčeho dosáhnout, máte sny, cíle. Tak si vyberte pět nejoblíbenějších knih. V každé z nich totiž najdete právě to, co je pro vás důležité, myšlenky, které vám pomůžou na vaší cestě. Mějte je ve své blízkosti a nahlížejte do nich. Nemusíte je číst celé, ale čtěte ty pasáže, které vás posunou dál nebo vám budou připomínat činy a myšlenky, které vás dostanou tam, kam chcete.


Čtěte šikovně

Při četbě si dělejte poznámky. Nebo po přečtení knihy napište její shrnutí a vaše pocity z ní do nějakého deníku. Protože ať přečteme knihu třeba desetkrát, mnoho zapomeneme.


***

Nezapomeňte na ty knihy, které jste přečetli. Když se teď vydáte do své osobní knihovny, tak ať sáhnete po jakékoliv knize, objevíte v ní něco nového. 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)

Čtete nejraději

Rozbor literárních děl (nejen) k maturitě - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní ...

Díky za návštěvu!


TOPlist

Kontakt

Název

E-mail *

Vzkaz *