6. 9. 2017

KNIHOMOLNÍK | Proč se neřídit knižními recenzemi

Share it Please

Znám lidi, kteří jdou do knihkupectví a koupí si knížku. Pak jedince, kteří jdou do knihkupectví, podívají se na "bestsellery" a koupí si knížku. A pak lidi, kteří si přečtou recenzi a pak si tu knížku nekoupí. Nebo jo?

Podívejte se. Když člověk jako já napíše recenzi, v každém případě je naprosto neobjektivní. Knížka se mi líbila/nelíbila, subjektivní ráz z recenze nelze vymazat, protože knihu recenzovat také znamená mít s ní zkušenost, a zkušenost je vždy subjektivní. Což zase popírá ráz recenze. Tak jak to teda je? Jsem se do toho zamotala.

Když čtete recenzi, většinou se na závěru recenze dozvíte větu, která definitivně rozsekne vaše úvahy o nezakoupení knihy poté, co jste si přečetli řádek popisující neadekvátnost autorova sdělení, čili jste nikde nenašli spoiler. Zvědavost logicky narůstá, děj je dle popisu zajímavý (co když ta holka přece jen umřela?), takže věta "knihu rozhodně doporučuji" je konečným verdiktem.

V některých recenzích najdete upozornění, které vás informuje o případném spoileru v ní obsaženém. Stejně vám to nedá, stejně to otevřete, stejně zjistíte, že ta holka umřela, a pokud jste četli předchozí recenzi na stejnou knihu bez spoileru, kde jste toužili zjistit, zda ta holka umřela, tak teď jste ještě více zvědaví, protože zrovna vyvstává další otázka, a sice, jak ta holka umřela?
Jsem se i do tohodle zamotala!

I přes všechna úskalí zmíněná v předchozích odstavcích jste si pro tu knihu zašli. Samou radostí po dvou dnech čtení bez ustání zjistíte, že ta holka nejen že umřela, a nejen že cizí vinou a ještě k tomu ve vodě, ale ve finále ta holka bude naprosto nepodstatná! Počkat, to mi ale nikdo v recenzi ´neuved´! Rozhořčení a zklamání narůstá, tep se zvedá, a vás najednou napadne, uvést to všechno na pravou míru. A tak napíšete recenzi.

Neřiďte se knižními recenzemi. Recenze totiž plodí další recenzenty, co akorát dělají lidem v hlavě ´bordel´. Lepší je hned jít do knihkupectví a koupit si knížku, jak jsem psala na začátku.

6 komentářů:

  1. Já kupuji knížky jako dárek.
    Dárek, který má udělat radost, takže většinou dám na tip od někoho kdo knížku četl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedávno jsem koupila knihu sestře, kterou baví psaní různých povídek, příběhů apod., takže dostala od knihu od Stephena Kinga, O psaní, autor tam moc hezky a hravě popisuje umění psaní. :)

      Vymazat
  2. Musím se přiznat, že když už si nějakou knihu chci přečíst, tak si často před tím, než zajdu do knihkupectví a koupím si ji, přečtu několik recenzí, ale ne vždy se jimi řídím. Ale častěji se řídím jistou intuicí nebo doporučením od lidí, kteří mě už dobře znají a vědí, co by se mi mohlo či nemohlo líbit. A podobně jako Sugr i já většinou knihy kupuji spíše jen jako dárek pro někoho, sama si raději zajdu do knihovny, nebo ještě lovím poklady v antikvaritátech...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Antikvariáty jsou úžasným zásobníkem skvělých knih, ráda se tam přehrabuju v knihách. :)

      Vymazat
  3. Urcite treba brať s rezervou, ale zasa človeku, ktorý až tak veľmi nečíta môžu pomôcť, aby vedel aspoň trošku či by ho tá kniha zaujala :)
    LIFE IN PICTURES BY LU

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za každý názor, připomínku či nápad :)

Čtete nejraději

Rozbor literárních děl (nejen) k maturitě - návod

V tomto článku bych Vám ráda poradila, jak rozebrat literární dílo (pokud tedy se rozhodnete pro rozbor sami) správně a tak, abyste u ústní ...

Díky za návštěvu!


TOPlist

Kontakt

Název

E-mail *

Vzkaz *